Winford Breda
De opstart van een nieuwe particuliere school in Breda
De opdracht
Een gloednieuwe particuliere school voor voortgezet onderwijs lanceren in een concurrerende onderwijsmarkt.
Onze aanpak
1. Strategische doelgroep bepaling
Als eerste hebben we een grondige analyse uitgevoerd welke leerlingen het meeste baat zouden hebben bij het unieke onderwijsconcept van Winford Breda: kleine klassen en veel individuele ondersteuning. Hierbij hebben we verschillende groepen geïdentificeerd:
a. Leerlingen die meer persoonlijke aandacht nodig hebben
b. Ouders en grootouders die opzoek zijn naar kwaliteitsonderwijs op maat
c. Basisschool adviseurs en onderwijsspecialisten
d. Therapeuten en leerlingbegeleiders.
2. Branding & huisstijl ontwikkeling
Winford Breda viel bij de start onder een landelijke organisatie maar wilde graag een eigen herkenbare identiteit opbouwen. Binnen de kaders van Winford is daarop een aansprekende visuele huisstijl ontwikkeld. Hiervoor is een consistent kleurenpallet gedefinieerd en zijn de kernwaardes en boodschap van Winford Breda visueel gemaakt.
3. Ontwikkeling van een website
De keuze voor een (particuliere) school is voor ouders en leerlingen een belangrijke beslissing. We hebben daarom vol ingezet op een goede informatievoorziening. Daarbij is gekozen om geen gebruik te maken van het platform van de landelijke Winford organisatie, maar een eigen website op te zetten.
4. Doelgerichte marketingmix
We hebben diverse geïntegreerde campagnes ontwikkeld om de hele funnel om nieuwe leerlingen te werven te vullen. Zo zijn we begonnen met het opstellen van een duidelijke informatiebrochure voor ouders en leerlingen. Hierin werd het concept en de voordelen van Winford Breda uitgelegd.
Om bereik te creëren zijn gerichte ABRI campagnes gevoerd waarbij de borden op strategische plekken in de stad zijn geplaatst. Ook zijn gerichte en locatie gebonden Google Ads campagnes en Facebook advertenties opgezet. Doel hiervan was om (groot-)ouders die tegen problemen met hun kinderen aanliepen in het reguliere onderwijs bewust te maken van de oplossing van Winford Breda. Er zijn advertenties geplaatst in diverse lokale en regionale magazines en is een sponsorcampagne via NAC Breda opgezet. Dit alles heeft gezorgd voor een groot bereik in de regio Breda.
De resultaten
Door deze inspanningen waren er genoeg aanmeldingen voor de verschillende opleidingsniveaus om in 2019 succesvol de school te kunnen starten. In totaal hebben zich in de eerste 3 jaar meer dan 50 leerlingen door deze inspanningen aangemeld voor een opleiding bij Winford Breda. Hierdoor is Winford Breda in een zeer concurrerende onderwijsmarkt in Breda een stabiele factor geworden en heeft het leerlingen een goede schooltijd gegeven.
De uitdagingen
- Nog geen naamsbekendheid in de regio
- Een duidelijk onderscheidend vermogen creëren ten opzichte van reguliere scholen
- De juiste doelgroep identificeren en bereiken
- Beperkte tijd voor het werven van de eerste groepen leerlingen zodat de school van start kun gaan
Teamsamenstelling
Tevreden klant
“Het team van UPPER marketing begreep precies wat onze school uniek maakt en hoe we dit moesten communiceren naar potentiële leerlingen en hun ouders. Wij hebben het erg prettig ervaren dat ze alle marketing uit handen hebben genomen, waardoor wij ons op het onderwijs hebben kunnen richten. UPPER heeft ons goed geholpen in de opstart waardoor we als gezond bedrijf in 2024 aan de landelijke organisatie konden worden toegevoegd.”
Jos van Peperstraten - Directeur Winford Breda
KPI van UPPER
Wij zijn vanaf de start in 2019 tot de overgang van Winford Breda naar de landelijke organisatie in 2024 de marketingafdeling van Winford Breda geweest.
Ben jij ook klaar voor jouw eigen marketingafdeling?
Kies voor een team van specialisten dat jouw marketing écht vooruit helpt. In een vrijblijvend eerste kennismakingsgesprek bespreken we jouw situatie en bekijken we samen of onze dienstverlening bij jou past.